Friday 16 August 2013

EPL guna Hawk-Eye tentukan bola lepasi gol

LONDON: Bola sepak England bakal mencatat sejarah apabila ia menjadi pertandingan domestik pertama di dunia menggunakan teknologi bagi menghuraikan masalah menentukan sama ada bola sudah melepasi garisan gol atau tidak.
Sistem tersebut telah pun digunakan dalam kejohanan-kejohanan Piala Dunia Kelab Fifa pada tahun lalu dan dalam Piala Persekutuan di Brazil pada tahun ini.
Kededua kejohanan berjalan tanpa sebarang kejadian kontroversial di depan gawang.
Kini, sistem tersebut menghadapi ujian besar pertamanya apabila Liga Perdana England (EPL), yang telah pun mengaturkan sebanyak 380 perlawanan dalam musim ini, menjadi kejohanan domestik pertama menggunakannya.
Bagaimanapun, tarikh penggunaan sistem itu belum dipastikan.
Syarikat Britain, Hawk-Eye, telah dipilih membekalkan teknologi tersebut, yang menggunakan kamera yang dipasang di kesemua 20 padang perlawanan Liga Perdana yang boleh mengesan pergerakan bola.
Sistem Hawk-Eye ini menggunakan sebanyak 14 kamera (tujuh pada setiap gawang) untuk mengesan pergerakan bola dan boleh menentukan sama bola telah melepasi garisan gol atau tidak.
Apabila sesuatu jaringan dibuat, satu signal akan dihantar kepada pengadil perlawanan dalam masa beberapa saat sahaja ke jam tangannya.
Hawk-Eye, yang membekalkan teknologi serupa bagi perlawanan kriket dan tenis, berkata sistem itu "sejitu beberapa milimeter".
Mantan ketua pengadil Liga Perdana, Keith Hackett, menyifatkan sistem tersebut sebagai "amat bijak".
Jika sesuatu jaringan tidak jelas, sistem Hawk-Eye itu juga akan menyiarkan ulang tayang percubaan tersebut pada skrin di stadium dan kepada penonton televisyen.
Penganjur Liga Perdana telah lama menyokong penggunaan teknologi dalam pertandingan bola sepak dan telah menguji sistem Hawk-Eye itu sejak 2006.
Bagaimanapun, sistem tersebut hanya diluluskan selepas Fifa menimbangkan semula bantahannya terhadap penggunaan teknologi bagi menghuraikan masalah jaringan gol kontroversial pada 2012 dan selepas ujian lanjut selama sembilan bulan dijalankan.

No comments:

Post a Comment

Busuk.com

My Blog List